Pedagog

GODZINY PRACY PEDAGOGA

 

mgr Olga Stępień

mgr Bożena Gaweł

 

Pomoc psychologiczno – pedagogiczna
w okresie pandemii koronawirusa


 

Jak pomóc dziecku w stresie związanym z pandemią?

Szerzenie się pandemii COVID-19 może być bardzo stresujące. Ważne, abyśmy zdali sobie sprawę z tego, że strach i obawy przed chorobą mogą przytłaczać, również dzieci
i młodzież.

Wśród objawów stresu związanego z wybuchem chroby wymienia się:

  • występowanie nasilonych obaw i lęków o własne zdrowie oraz zdrowie swoich najbliższych,
  • zmiany w nawykach związanych ze snem i spożywaniem posiłków,
  • problemy ze snem i koncentracją uwagi,
  • pogorszenie objawów choroby przewlekłej,
  • sięganie po środki zmieniające świadomość, a tym samym ryzyko uzależnień.

Reakcja młodych zależy w dużym stopniu od tego, jak zachowują się dorośli w ich otoczeniu. Rodzice, którzy reagują ze spokojem i pewnością, będą stanowić wsparcie dla swoich pociech.

I tak, aby pomóc naszym dzieciom, musimy zapanować nad własnymi emocjami i okazać spokój.

W tym celu powinniśmy:

  1. robić sobie przerwy od oglądania, czytania czy słuchania w mediach, również społecznościowych nowych informacji na temat pandemii;

Eksperci podkreślają, aby czynić to najwyżej 2 razy dziennie. Ciągłe skupianie się problemie wprowadza zamęt i niepokój. Nasze myśli bowiem, wpływają na to, jak się czujemy, a zatem takie nieustające rozmyślanie nasila lęk i prowadzi do stresu.

  1. dzielić się sprawdzonymi informacjami na temat wirusa i epidemii COVID-19 (a nie plotkami, czy fake newsami); To pozwoli na ocenę realnego zagrożenia, co z kolei pomoże złagodzić stres. Pamiętajmy, aby nie zamartwiać się tym, co się jeszcze nie wydarzyło i co do czego nie mamy pewności, czy w ogóle się wydarzy!
  2. podejść do problemu zadaniowo: zaplanować i zorganizować wraz z dziećmi swoje działania w tym czasie; Dobry plan i organizacja dają poczucie kontroli, a podjęta aktywność zajmie myśli.
  3. wykorzystać czas na takie czynności, które nas rozluźniają i sprawiają nam przyjemność;
  4. rozwijać swoje hobby: przeczytać książkę, która od dawna leży na półce, poćwiczyć, pograć w gry planszowe z całą rodziną;
  5. zadbać o siebie i swoje ciało – ćwiczyć głębokie oddechy (1, 2, 3, 4 wdech… 1, 2, 3, 4 wydech…), zastosować muzykę relaksacyjną, medytację/modlitwę;
  6. spożywać zdrowe, zbilansowane posiłki, wykonywać regularne ćwiczenia, wysypiać się, unikać używek;
  7. o swoich obawach i trudnych emocjach porozmawiać z osobami, do których mamy zaufanie; Jeśli jednak doświadczany stres nasila się i istotnie zakłóca nasze codzienne funkcjonowanie, możemy rozważyć skorzystanie z porady psychologa lub lekarza. O źródłach pomocy pisaliśmy w poprzednim artykule o formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w czasie pandemii.

 

Jeśli chodzi o nasze dzieci, pamiętajmy, że nie wszystkie reagują na stres w ten sam sposób.
U najmłodszych można obserwować zwiększoną płaczliwość lub rozdrażnienie,
a nawet powrót zachowań, z których wyrosły, np. moczenie nocne. Wśród innych objawów nadmiernej reakcji stresowej na epidemię, eksperci wymieniają: smutek, nasilone zamartwianie się, niezdrowe zachowania dotyczące snu czy jedzenia, a u nastolatków również nadmierną drażliwość, tzw. złe zachowanie, problemy z koncentracją uwagi, unikanie obowiązków szkolnych, jak również aktywności, które w przeszłości sprawiały dziecku radość, bóle głowy i ciała bez konkretnej przyczyny, a także sięganie po używki. Warto też podkreślić,
że długotrwałe pozostawanie w niepewności i lęku bardzo często prowadzi do depresji, która może być bardzo niebezpieczna dla zdrowia, a nawet życia. Jej objawy niestety zaczynamy obserwować w obecnej sytuacji.

Jak zatem pomóc dzieciom?

  1. 1.      Ograniczyć dostęp do wiadomości w mediach, również społecznościowych

Dzieci mogą błędnie interpretować informacje, które do nich docierają i bać się tego, czego nie rozumieją.

  1. 2.      Zaplanować dzień wspólnie z dzieckiem

Postarajmy się dostosować plan dnia do wieku dziecka i pozwolić mu na uczestnictwo
w tym planowaniu. Nie zapominajmy, że wspólne planowanie, a także realizacja prac
i obowiązków domowych, to świetny sposób na rozwój fizyczny naszej pociechy, w tym ćwiczenie jej zdolności motorycznych. Starajmy się dobierać zajęcia do jej potrzeb - oprócz zajęć szkolnych, trzeba pamiętać o czasie na zabawę, czytanie książek oraz gry. Wykorzystujmy codzienne czynności dziecka jako okazje do nauki. Pamiętajmy,
że planowanie daje poczucie bezpieczeństwa!

  1. 3.      Zapewnić dziecku spokojny sen, który przywraca równowagę, wycisza zmysły, uspokaja

Nasza pociecha powinna mieć ustalony rytm dnia i regularne pory snu. Przed pójściem spać należy jej ograniczyć bodźce, które mogłyby zaburzyć spokojny sen, a więc emocjonujące zabawy, oglądanie telewizji, działanie w Internecie na komputerze, czy telefonie.

  1. 4.      Pamiętać, że mimo, iż w obecnej sytuacji  ustalenie rutyny i planu dnia jest niezwykle ważne, czasem możemy zauważyć, że nasze dziecko potrzebuje więcej swobody, wydaje się być zmęczone lub czymś poruszone

Warto wówczas  zaproponować zmianę aktywności, na taką, która odwróci uwagę, nakieruje myśli i emocje na radość i przyjemność.

  1. 5.      Dawać poczucie, że dziecko nie jest pozostawione samo sobie. Rozmawiać, przytulać, nie bać się okazywania uczuć! Warto też przyznać się do błędu, przeprosić, kiedy poniosły nas emocje

Okazywanie uczuć, zapewnianie o tym, że się kocha, że ktoś jest najważniejszy na świecie,
że bardzo nam na nim zależy, czy wreszcie przyznanie, że nie zawsze mamy rację, nie jest niczym złym. Wręcz przeciwnie – buduje zaufanie i jest kluczowe dla rozwoju psychoemocjonalnego. Taką postawą wzmocnimy poczucie wartości dziecka, a tym samym sprawimy, że będzie silne, wierzące w siebie i będzie potrafiło stawić czoła różnym przeciwnościom życia, pokonując tym samym stres.

  1. 6.      Stosować pozytywne wzmocnienia, czyli komplementować pożądane zachowania, nawet tak drobne, jak posprzątanie zabawek, grzeczną postawę wobec innego dorosłego, dobre maniery.

Musimy okazywać dumę ze swojej pociechy, dawać temu świadectwo i sprawić tym samym, by była zadowolona z siebie.

 

  1. 7.      Częściej rozmawiać ze swoim dzieckiem

Musimy wspierać dziecko w rozmowie, zachęcać do zadawania pytań i dzielenia się swoimi przeżyciami. Pamiętajmy, że dzieci w różny sposób mogą reagować na stres. Bądźmy cierpliwi i wyrozumiali. Zaprośmy swoje dziecko do rozmowy. Przygotujmy smaczne ciastko i usiądźmy razem podkreślając, że ten czas poświęcamy tylko dla niego. Niech poczuje się ważne!
Istotne, aby nie wypytywać dziecka o problem, bo może dojść do tego,
że obawiając się naszej reakcji, zamknie się w sobie jeszcze bardziej. Starajmy się
tak prowadzić rozmowę, by dowiedzieć się, co je martwi, czym się przejmuje.
Pomocna  może okazać się zabawa, podczas której łatwiej jest dowiedzieć
się pewnych  rzeczy.

Jeżeli jednak natrafimy na opór w wyjawieniu problemu, a widzimy, że nastrój dziecka nie ulega poprawie i sami sobie nie poradzimy, koniecznie skontaktujmy się 
z pedagogami szkolnymi lub specjalistami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Lubinie.

  1. 8.      Nie umniejszać, nie lekceważyć zmartwień swojego dziecka.

Poznajmy uczucia, które towarzyszą dzieciom i zapewnijmy je, że niepokój,
który prawdopodobnie odczuwają, jest całkowicie normalny. Poświęćmy dzieciom całą swoją uwagę i uświadommy je, że mogą się zawsze zwrócić się do nas, do swoich nauczycieli, którym ufają (poprzez e-dziennik, program Teams, kontakt telefoniczny, którego potrzebę zgłasza rodzic) lub skontaktować się ze specjalistami dzwoniąc na numer ogólnopolskiego telefonu zaufania (np. 116111). Ostrzeżmy też dzieci, że mogą się spotkać z różnymi fałszywymi informacjami, tzw. fake newsami i zachęćmy je do korzystania z rzetelnych źródeł wiedzy,
np. strony UNICEF Polska poświęconej walce z koronawirusem.

  1. 9.      Uczyć technik relaksacyjnych

(link do przykładowych technik znajduje się na końcu artykułu)

  1. 10.  Chronić swoje dziecko w Internecie

Platformy internetowe umożliwiają uczniom zdalną edukację, zapewniają rozrywkę,
a także pozwalają utrzymywać kontakt z rówieśnikami. Jednak dłuższy czas, który dzieci spędzają teraz online, niesie ze sobą większe ryzyko różnego rodzaju zagrożeń.
Porozmawiajmy ze swoimi dziećmi o zasadach, których powinny przestrzegać będąc
w sieci. Zwróćmy szczególną uwagę na platformy wymagające dostępu do kamer
i udostępniania wizerunku. Uświadommy nasze dzieci, że nie ma potrzeby, aby dzieliły się z innymi swoimi prywatnymi zdjęciami i filmikami. Ustalmy zasady dotyczące czasu oraz sposobów korzystania z telefonu i komputera. Wspólnie z dziećmi zróbmy listę serwisów, stron oraz gier, z których będą korzystały dla rozrywki. Pamiętajmy, aby ich treść była dostosowana do wieku. Warto rozważyć założenie kontroli rodzicielskiej na wszystkich urządzeniach, do których mają dostęp. Jeśli dostrzeżemy niewłaściwe treści w Internecie, bądź nasze dziecko stanie się ofiarą cyberbullyingu, koniecznie zwróćmy się z tym do odpowiednich służb
i powiadommy szkołę.

Pamiętajmy! Przyszło nam żyć w szczególnych czasach. Ale wszystkie wymienione punkty
i bez pandemii są bardzo ważne w wychowaniu młodego pokolenia!

Warto o tym pomyśleć przytaczając cytat z książki G. Dryden, J. Vos "Rewolucja w uczeniu":

Gdybym mogła od nowa wychować dziecko,
częściej używałabym palca do malowania, a rzadziej do wytykania.
Mniej bym upominała, a bardziej dbała o bliski kontakt.
Zamiast patrzeć stale na zegarek, patrzyłabym na to, co robi.
Wiedziałabym mniej, lecz za to umiałabym okazać troskę.
Robilibyśmy więcej wycieczek i puszczali więcej latawców.
Przestałabym odgrywać poważną, a zaczęła poważnie się bawić.
Przebiegłabym więcej pól i obejrzała więcej gwiazd.
Rzadziej bym szarpała, a częściej przytulała.
Rzadziej byłabym nieugięta, a częściej wspierała.
Budowałabym najpierw poczucie własnej wartości, a dopiero potem dom.
Nie uczyłabym zamiłowania do władzy, lecz potęgi miłości”.

 Pomocne linki:

https://pieknoumyslu.com/techniki-relaksacyjne-gry-dzieci/?fbclid=IwAR1hxiuhbQiziZDFgdnzYacpL4olJudhUJvfpn-ktj3RaAGYfQiM0Y7dLPo

http://korczak.kopernik.lodz.pl/Artykul/News/wsparcie-dla-dzieci-i-rodzicow-w-czasie-epidemii-koronawirusa


 

Szanowni Rodzice, Nauczyciele, Drodzy Uczniowie!


Ze względu na wyjątkowe okoliczności epidemiologiczne w dalszym ciągu zapraszamy do kontaktu z pedagogami poprzez dziennik elektroniczny (prosimy o krótką informację i w razie potrzeby, podanie numeru telefonu, pedagog oddzwoni).  Można również korzystać ze wsparcia specjalistów z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lubinie lub z ogólnopolskich telefonów zaufania.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Lubinie:

Tel. 768497273

Psycholog:  p. Dorota Hochman - Gocha: **Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.**

Poniedziałek: 8.00 – 12.00

Wtorek: 12.00 – 15.00 oraz konsultacje 15.00 – 17.00

Środa: 8.00 – 11.00

Czwartek. 8.00 – 12.00

Piątek: 8.00 – 12.00

Pedagog: p. Barbara Szymańska: **Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.**

Pon. 13.00 – 17.00

Wtorek – piątek: 8.00 – 12.00

Ogólnopolskie telefony zaufania:

Dla dzieci:

  • 11611 - Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę”

 

 

 


Dla dorosłych:

 

  • 800 12 00 02 –  Całodobowy telefon zaufania dla osób doświadczających przemocy

 

 

  • 800 120 148 - Anonimowa policyjna linia specjalna

 

 

  • 800 70 2222 –  w przypadku kryzysu psychicznego lub zauważenia go u bliskiej osoby, można przez całą dobę zadzwonić na bezpłatny telefon do Centrum Wsparcia prowadzonego przez Fundację ITAKA. Pod tym numerem przez całą dobę dyżurują specjaliści: psychologowie, psychoterapeuci, psychiatrzy.

 

  • 800 080 222 – telefon dla dzieci, młodzieży oraz nauczycieli, Fundacji ITAKA zaprasza
    do kontaktu przez całą dobę. Mogą z niego skorzystać także rodzice, opiekunowie
    lub pedagodzy, którzy chcieliby dowiedzieć się, jak pomóc dziecku.

 

  • +48 534 860 320 – telefon „wsparciowy” Edukatorów Fundacji eFkropka – osób
    z doświadczeniem kryzysów psychicznych, które przepracowały swój kryzys
    i po odpowiednich szkoleniach, świadczą wsparcie na rzecz osób w kryzysach i ich bliskich. W razie potrzeby Edukator przekaże kontakt do psychologa. Telefon czynny
    w poniedziałki, wtorki oraz czwartki w godzinach 14.00- 16.00. 
    Można też napisać:
    **Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi.**

 

  • 800 100 102 – specjalna, całodobowa i bezpłatna infolinia ze wsparciem psychologicznym dla osób znajdujących się w kryzysie związanym z kwarantanną lub leczeniem SARS-CoV-2. Specjalistyczna pomoc udzielana jest przez psychologów wojskowych Wojsk Obrony Terytorialnej.

 

  • 222 990 431 –  Mokotowskie Centrum Zdrowia Psychicznego uruchomiło telefon pod którym dyżurują psycholodzy od poniedziałku do piątku w godz. 8-20. Linia dedykowana jest osobom zmagającym się z problemami natury psychicznej i trudnościami psychologicznymi związanymi z aktualną sytuacją epidemiologiczną i jej następstwami.

 

  • 116 123 – telefon dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym, czynny od poniedziałku
    do piątku od godz. 14.00-22.00

Wykaz środowiskowych centrów zdrowia psychicznego z danymi teleadresowymi znajdziecie Państwo pod adresem: https://sczp.med.pl/placowki.

 

Ponadto warto wiedzieć, że:

- poradnie zdrowia psychicznego, nawet jeśli ograniczają możliwość wizyty, mogą świadczyć pomoc zdalnie.

- szpitale psychiatryczne nie zawiesiły swojej działalności; W trudnej zdrowotnie sytuacji – głęboka depresja, myśli samobójcze, atak psychozy, można zgłosić się na izbę przyjęć
do najbliższego szpitala.

Pamiętajmy!


W Punktach Zgłoszeniowo Koordynacyjnych dyżurują psychologowie, psychoterapeuci, pielęgniarki i lekarze psychiatrzy. Zaproponują pomoc dostosowaną do problemu, z jakim się telefonuje.

Wykaz Centrów Zdrowia Psychicznego wraz z danymi kontaktowymi znajdziecie Państwo na stronie: www.czp.org.pl, mapa wraz z danymi teleadresowymi znajduje się pod adresem:https://czp.org.pl/index.php/o-czp/.

 

W sytuacji, gdy sprzeczka, czy różnica zdań przeradza się w awanturę

Dzieci i wirtualny świat

Jakie tajemnice kryje mózg młodego człowieka? 

 10 magicznych sztuczek, aby mieć grzeczne dziecko

"Jak wychowywać, a nie zwariować" 


**Jesteś tutaj: **Home Pedagog