Logopeda

GODZINY PRACY LOGOPEDY

mgr  Olga Stępień

 

Kiedy do logopedy?

‘Kiedy iść z dzieckiem do logopedy? Najważniejsza jest wczesna diagnoza – nie czekajmy,
Już niemowlęta mogą skorzystać z jego pomocy w sytuacji, gdy mają kłopoty
z jedzeniem, takie jak problemy ze ssaniem piersi czy butelki lub pobieraniem pokarmu
np. podcięcie zbyt krótkiego wędzidełka. Pokaże także rodzicom, jak prawidłowo karmić dziecko łyżeczką, oraz podpowie, kiedy i jakie pokarmy należy wprowadzać, aby dziecko miało możliwość nauki żucia i gryzienia.

Także z wizytą ze starszym dzieckiem nie ma co czekać, gdy tylko coś nas zaniepokoi. Jeżeli uważamy, że malec mówi zbyt mało jak na swój wiek lub niewyraźnie, nie zwlekajmy, lecz jak najszybciej udajmy się do specjalisty. Wczesna diagnoza i terapia dają największe szanse na zniwelowanie wad wymowy i wspomagają prawidłowy rozwój dziecka.

Nie wierzmy popularnym mitom, według których dziewczynki mówią szybciej niż chłopcy
lub według których należy udać się do logopedy dopiero wtedy, gdy dziecko skończy trzy latka
i nadal nic nie mówi. Nie słuchajmy obiegowych opinii głoszących, że dziecko ma czas
i że jeszcze się rozgada, tylko bezzwłocznie zasięgnijmy porady specjalisty, aby pomóc maluchowi.

Kiedy dziecko powinno pójść do logopedy? Tych sygnałów lepiej nie bagatelizować

  • Niemowlę u logopedy? Tak, jeśli tylko zauważymy u niego problemy z karmieniem, np. gdy maluch nie umie prawidłowo ssać, a starsze niemowlę nie potrafi jeść z łyżeczki czy też gryźć i żuć. Jeśli starsze dziecko odmawia spożywania innych pokarmów niż gładkie papki, to także jest to sygnał alarmowy. Być może maluch będzie potrzebował treningu jedzenia przeprowadzonego przez doświadczonego neurologopedę.
  • Kiedy iść do logopedy z 2-latkiem? Maluch w wieku 2 lat powinien wymawiać wszystkie samogłoski oraz proste spółgłoski, a pomiędzy drugim a trzecim rokiem życia – zacząć budować proste zdania. Jeśli dwulatek nic nie mówi lub mówi tylko kilka słów, jest to jasny znak, że należy udać się z nim do logopedy.
  • Kiedy iść do logopedy z 3-latkiem? Dziecko w tym wieku powinno posługiwać się prostymi zdaniami. Między czwartym a piątym rokiem smyk najczęściej potrafi już przeprowadzić rozmowę przy pomocy bardziej złożonych zdań. Jeśli trzylatek mówi tylko pojedyncze słowa i nie buduje zdań, powinien otrzymać specjalistyczną pomoc. Między trzecim a czwartym rokiem życia dziecko powinno także wymawiać prawidłowo samogłoski ustne i nosowe („a”, „u”, „i”, „o”, „e”, „y”, „ą”, „ę”) oraz proste spółgłoski i ich zmiękczenia (np. „p” i „pi, „m”
    i „mi”, „w” i „wi”).
  • 4-latek powinien prawidłowo wymawiać następujące głoski oraz spółgłoski: „s”, „z”, „c”, „dz”.
  • 5 i 6-latek prawidłowo artykułuje także „sz”, „cz”, „dż”, „ż”.
  • 6- i 7-latek wymawia prawidłowo „r”.
  • Maluch może oczywiście zacząć wymawiać pewne głoski wcześniej. Pamiętajmy, że każde dziecko rozwija się w indywidualnym tempie. U jednych dzieci dana głoska pojawia się szybciej, u innych później. Jeśli te różnice w odniesieniu do normy rozwojowej nie przekraczają pół roku, mowa malca rozwija się prawidłowo”

Źródło : smyk.com

 

Nie wystarczy w szkole…

 

Kiedy już nasze dziecko ma diagnozę, chodzi na zajęcia do logopedy, musimy pamiętać,
że bardzo ważna jest praca w domu. Same uczestnictwo w zajęciach, zwłaszcza w szkole,
w grupie, nie załatwi sprawy. Konieczne jest utrwalanie ćwiczeń, dzięki czemu rozwiną się umiejętności, które dziecko nabyło podczas pracy z logopedą. Brak pracy znacznie opóźnia umiejętność prawidłowego posługiwania się mową.

O czym pamiętać wykonując ćwiczenia?

  1. Po pierwsze ustalamy stałą porę, po to, by ćwiczenia weszły w rytuał dnia odnosząc się jednocześnie do rodzaju zajęć, po których wystąpią ćwiczenia (np. raz po obiedzie,
    a raz przed  dobranocką);
  2. Lepiej wybrać krótszy czas, a powtórzyć ćwiczenia dwukrotnie w ciągu dnia, wówczas dziecko przyzwyczaja się do autokontroli i lepiej przyswaja zaburzoną głoskę sprawiając, że wymawianie jej ulegnie szybszej automatyzacji w mowie potocznej;
  3. Uczymy poprzez zabawę, ćwiczenia mają być przyjemnością, a nie karą, warto zaopatrzyć się w pomoce, które można zrobić samemu wzorując się na filmikach z You Tube lub posługując się np. serwisem www.printoteka.pl. Warto też ćwiczyć
    z www.mimowa.pl;
  4. Unikamy sformułowania: „ćwiczenia”, zamiast tego używamy terminu „zabawa”, „chodź pogimnastykujemy buzię” itp;
  5. Ćwiczmy razem z dzieckiem na wesoło, wplatajmy ćwiczeniową minkę w ciągu dnia przy codziennych czynnościach;
  6. Pracujmy wtedy, gdy jesteśmy zrelaksowani, nie na koniec dnia;
  7. Zaangażujmy całą rodzinę do zabawy i wszyscy starajmy się wyraźnie mówić
  8. Wyjaśnijmy dziecku, jakie korzyści przyniesie prawidłowe wyćwiczenie głosek; brak lęku przed wyśmianiem, zabieranie głosu na forum klasy, duma, że tak ładnie mówię, młodszym można powiedzieć, że język będzie silny, a buzia będzie umiała zrobić fajne sztuczki;
  9. Nie wyśmiewajmy się, jeśli dziecku nie wychodzi, ono nie ma poczucia humoru w tej sprawie;
  10. Chwalmy dziecko za najdrobniejsze postępy, nagradzajmy drobnymi niespodziankami!

Efekty murowane!

**Jesteś tutaj: **Home Logopeda